Orgel Jan de Doper

1796 - Abraham Meere, Utrecht (bron: Dispositieverzameling G.H. Broekhuyzen Sr., uitgegeven door de VNM onder redactie van A.J. Gierveld, 1986)
Dhr. F.C. Groen te Wateringen, archivaris der Herv. Gemeente, heeft het parochiearchief onderzocht en in een brievenboek, "Boek van Algemene Zaken",  echter afschriften van het bestek van Meere dd 12 nov. 1806 en het keuringsrapport van Jacobus Tours dd 9 juli 1808 gevonden. De kerk werd gebouwd in 1807. Ook in de voorganger van dit gebouw, een schuurkerk gebouwd omstreeks 1650, zou een goed orgel hebben gestaan. Dit orgel werd in 1807 voor 400 gld. verkocht aan de r.k. kerk te Overschie.
Dispositie:


MANUAAL:
POSITIEF: Geen pedaal
Prestant 8' Roerfluit 8'  
Holpijp 8' Flute travers 8' D. Manuaalkoppel
Octaaf 4' Fluit 4' Ventil
Quint 3' Gemshoorn 2' Tremulant
Octaaf 2' Flageolet 1'  
Mixtuur II-III-IV Carillon III  
Trompet 8'    

In de documenten waar F.C. Groen over rept, staat een Woudfluit 2' (i.p.v. Gemshoorn) en heeft het orgel  op het Positief ook een Basson 8' B/D. De Mixtuur wordt vermeld als II-IV voor de Bas en IV-V voor de Discant.
ca. 1860 - Nieuwbouw met Meeremateriaal of ombouw Meere-orgel, fa. Kam & v/d Meulen, Rotterdam (bron: commentaar op Broekhuyzen, uitg. VNM onder redactie van A.J. Gierveld, 1993)
1901 - Nieuw orgel P.J. Adema, Amsterdam met gebruikmaking van pijpwerk uit het vorige orgel (bron: idem)
1935 - Vergroting en ombouw op pneumatische systeem, fa. Adema (bron: brochure fa. Adema-Schreurs, 1954 alsmede eigen waarneming)
ca. 1982 - Restauratie fa. Adema-Schreurs, Amsterdam (bron: mededeling ter plaatse)
Dispositie: (bron: Ademabrochure 1954, eigen waarneming en Coen Leentvaar, organist der kerk)


HOOFDMAN.: C-c''''
POSITIEF EXPR.: C-c'''' RECIT EXPR.: C-c'''' PEDAAL: C-g'
Bourdon 16' Vioolprestant 8'* Viola 16'* Contrebas 16'*
Prestant 8' Gamba 8' Viola 8' Subbas 16' (tr. HM)
Salicionaal 8'* Holpijp 8' Vox Céleste 8' Openbas 8'
Fluit Harmoniek 8' Roerfluit 4' Nachthoorn 8' Openfluit 4'*
Prestant 4' Nasard 2 2/3'o Fluit Harmoniek 4' Bazuin 16'*
Mixtuur II-III-IV  o Doublette 2'o Viola 4'*  
Trompet 8'* Terts 1 3/5' o F'lageolet 2' o KOPPELINGEN:
  Fagot 16'* Trompet Harmoniek 8' o P+I, P+II, P+III, I+II, I+III,
SPEELHULPEN: Fagot-Hobo 8'* Vox Humana 8'* II+III, Grave III, Grave II+
vrij instelb. Autom. Ped. Tremulant (voettrede) Tremulant (voettrede) III, Grave I+II, Aigue I+II
1 vrije combinatie      
Pp, P, Mf, F, T * =gereserveerd    
trede Generaal Crescendo o = combinatieregister    
trede zwelkast Pos. Expr.      
trede zwelkast Réc. Expr.      
trede voor combinatie-      
registers P, I, II en III      


Bij een bezoek aan het orgel vóór 1982 noteerde Ed van Aken (Loosduinen) i.p.v. de Fagot 16' een Euphone 16' en i.p.v. een Openfluit 4' (ped.) een Cello 8'. De plaatjes van de gereserveerde registers zijn thans verwijderd.

pneumatische tractuur

Aart de Kort, december 2000

Terug naar de voorgaande pagina
Wij zijn 1 federatie met 10 parochiesvoor iedereen
Tekstgrootte

Bezoek eens de parochie site van Hoek van Holland

Omstandigheden maken de mens niet; ze onthullen wie hij is.