Vanuit de bijbel groep

02 juli 2012 -

Het bijbelseizoen is inmiddels afgesloten, het was een heel bijzonder jaar, waarin we kris kras door de bijbel zijn gegaan, zowel Oude als Nieuwe Testament, we hebben teksten gelezen met als thema “Genade“ “Ontvangen gaat vooraf aan geven”. Opmerkelijk is dat de situatie van toen niet veel verschilt met het nu, het onze waarin wij nu leven. Het was bijzonder om te ontdekken hoe wij ons zelf kunnen herkennen in deze geloofsverhalen en er kracht en bemoediging in mochten vinden. Zo lazen we het verhaal over “De bevrijding uit Egypte” dit geloofsverhaal kunnen we zo op ons eigen leven leggen, we hebben nagedacht wat onze doortocht is geweest, waar wij van bevrijd zijn. Ook hebben we “Psalm 8 gelezen”, deze Psalm gaat alléén maar over wat wij ontvangen en de plek waar wij zijn neergezet “Gelijk aan Hem”. Of het verhaal van “De talenten”. Het is niet toevallig, dat Jezus het voorbeeld van geld kiest om er Gods Liefde mee aan te duiden. Wil je kapitaal vergroten, dan moet je je geld uitgeven, investeren. Zo verdubbelt de eerste knecht zijn liefde, de tweede ook. Maar wat heeft die derde met zijn liefde gedaan? Hij heeft ze begraven in de grond. De liefde behandeld zoals je een dode behandelt. We hebben nagedacht , hoeveel talenten van Zijn bezit aan ons/mij is overgeleverd en is verdubbeld. Ook het bekende verhaal van de “Verloren zoon” hebben we gelezen. En als Jezus in zijn verhalen een vader opvoert, is het meestal een verwijzing naar God, die Hij consequent zijn Vader noemt. De twee zonen zijn de twee typen gelovigen, die in zijn dagen het godsdienstige klimaat bepaalden. Jezus die hen, maar ons ook er van wil overtuigen dat God niets liever wil dan dat alle mensen gelukkig zijn en leven en vergeven worden en een nieuw leven kunnen beginnen. Het bouwt ons geloof en onszelf op, om zo met elkaar een tekst door te nemen. In het nieuwe seizoen duiken we straks ín de teksten van zowel het Oude als het Nieuwe Testament In september starten we weer en kunnen we met elkaar erover praten en dan bemerk je hoe oude teksten echt tot leven komen en hoe toepasselijk ze zijn hier en nu in ons eigen leven. De deelnemers krijgen nog bericht, maar heeft u ook interesse aarzel dan niet en sluit u bij ons aan, elke maand leren we ongelooflijk veel van elkaars inzichten en levenservaringen. Voor informatie: Koos van Leeuwen tel. 280595 - Ria van der Sar tel. 623122

Terug naar de voorgaande pagina
Wij zijn 1 federatie met 10 parochiesvoor iedereen
Tekstgrootte

Bezoek eens de parochie site van Monster

Omstandigheden maken de mens niet; ze onthullen wie hij is.